قوانین رانندگان


رانندگان اسپات
    
ماده 1 - حساب کاربری
     ۱-1: کاربر با ثبت‌نام در سامانه اسپات می‌پذیرد که قوانین و مقررات را به صورت کامل مطالعه کرده و قبول کرده است. این قوانین ممکن است در طول زمان تغییر کند، استفادۀ مستمر کاربران از برنامه اسپات بار به معنی پذیرش هرگونه تغییر در قوانین و مقررات آن است.
     ۲-1: برای استفاده از برنامه اسپات لازم است که هر کاربر یک حساب کاربری در اسپات بسازد. تنها افرادی که بیش از ۱۸ سال سن و واجد اهلیت قانونی باشند می‌توانند اقدام به ساختن حساب کاربری در کنند. برای استفاده از اسپات کاربر باید شماره همراه، مشخصات شخصی و مشخصات کشنده خود را در نرم افزار اسپات ثبت کند.
     ۳-1: مسئولیت حفظ امنیت اطلاعات حساب کاربری بر عهدۀ کاربر است. در صورت مفقود شدن یا سرقت اطلاعات حساب کاربری، کاربر موظف است در اسرع وقت موضوع را به اطلاع شرکت برساند. بدیهی است تا زمانی که اطلاع‌رسانی به شرکت انجام نشده است مسئولیت همۀ فعالیت‌هایی که از طریق حساب کاربری مذکور انجام شده و می‌شود به عهدۀ کاربر خواهد بود.
    ۴-1 : هر فرد تنها می‌تواند یک حساب کاربری به عنوان سفیر در اسپات داشته باشد.
     ۵-1: مسئولیت همۀ فعالیت‌هایی که از طریق حساب کاربری اشخاص در اسپات یا سایر خدمات مربوط به اسپات انجام می‌شود به عهدۀ کاربر است.
     ۶-1 :راننده که کاربر اسپات محسوب می شود، می‌پذیرد اطلاعات خواسته شده را به صورت صحیح و به روز در برنامه اسپات وارد کند .
     ۷-1: کاربر حق ندارد به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر اجازه استفاده از حساب کاربری خود را بدهد یا حساب خود را به فرد یا شرکت دیگری منتقل کند.
     ۸-1: در شرایط خاصی ممکن است از کاربر برای استفاده از سرویس، درخواست احراز هویت شود، در چنین شرایطی اگر کاربر اطلاعات کافی در اختیار شرکت قرار ندهد، شرکت می‌تواند حساب کاربری وی را مسدود کرده و از ارائۀ سرویس به کاربر خودداری کند.
    
ماده 2 - استفاده از اسپات

     1-2: کاربر متعهد می‌شود هیچگاه از سرویس اسپات به صورتی که به اسپات یا شرکای آن صدمه ای وارد کند استفاده نکند.
     2-2: کاربر می‌پذیرد که اسپات ممکن است از ارسال پیامک به عنوان راه ارتباطی شرکت با وی استفاده کند. کاربر می‌تواند درخواست کند که ارسال این پیام‌ها قطع شود اما می‌پذیرد که با انصراف از دریافت این پیام‌ها، ممکن است در استفاده از سرویس با مشکل مواجه شود.
     3-2: با استفاده از سرویس اسپات کاربر می‌پذیرد که از اسپات برای انجام هیچ فعالیت غیرقانونی طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران یا مخالف با عرف جامعه استفاده نکند. کاربر حق ندارد اشیاء غیر مجاز از جمله مشروبات الکلی، مواد مخدر، سلاح یا سایر اشیاء یا حیواناتی که طبق قانون جمهوری اسلامی ایران مجاز نیست از طریق این سرویس ارسال نموده یا همراه داشته باشد.

    4-2: رانندگان متعهد می‌شوند در حین ارائه سرویس اسپات از استعمال هرگونه مواد مخدر یا مشروبات الکلی امتناع کنند.
5-2: کاربر می‌پذیرد حداکثر بار مجاز در هر کشنده همان است که در کارت کشنده نوشته شده و زدن اضافه بار به هیچ وجه حتی با توافق صاحب کالا و راننده مجاز نمی‌باشد.
6-2 :مسئولیت تامین اینترنت و سخت‌افزار لازم و همچنین پرداخت هزینه‌های مربوط به آنها برای استفاده از سرویس اسپات به عهدۀ کاربر است.
     7-2: کاربر متعهد به رعایت همۀ قوانین راهنمایی و رانندگی، اسلامی، شرعی، اخلاقی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران هنگام استفاده از اسپات، است.
     8-2: خدمات اسپات ممکن است با مشارکت خدمات شرکت‌های دیگری ارائه شود که شرکت اسپات کنترلی روی آنها ندارد. در چنین شرایطی کاربر می‌پذیرد که این خدمات، قوانین استفاده و مقررات مختص خود را دارند و اسپات مسئولیتی در خصوص قوانین و خدمات این شرکت‌ها ندارد.
  8-2: اسپات ممکن است کدهایی به منظور هدیه به کاربر ارائه کند که با وارد کردن این کدها در برنامه، یا درصدی از هزینه حمل کاسته یا درصدی از هزینه حمل پس از آن به کاربر برگردانده شود و یا مبلغ مشخصی به حساب کاربر در اسپات اضافه می‌شود.
10-2: کاربر می‌پذیرد که اجازۀ انتقال یا فروش کدها را به افراد دیگر ندارد. همچنین کاربر مجاز نیست این کدها را به صورت عمومی منتشر کند (حتی اگر اسپات در فضاهای عمومی این کدها را منتشر کرده باشد) مگر اینکه سامانه اسپات رسماَ این اجازه را به آنها داده باشد.
     11-2: کاربر می‌پذیرد اعتباری که در حساب کاربری خود دارد مستقل از روش کسب آن (اگر در نتیجه افزایش اعتبار از طریق درگاه بانک باشد یا در نتیجه وارد کردن کدهای تخفیفی که اسپات در اختیار آنها قرار می‌دهد یا هر روش دیگری) فقط برای استفاده از سرویس اسپات قابل استفاده است و امکان دریافت این وجه را به صورت نقد ندارد.
     12-2: کاربر می‌پذیرد کدهایی که جهت افزایش اعتبار یا کاهش هزینه حمل به آنها داده می‌شود ممکن است منقضی شوند. از آنجایی که سامانه اسپات برای ارائه این کدها هزینه‌ای از کاربران دریافت نمی‌کند، این حق برای شرکت محفوظ است که مبلغ یا درصد تاثیر این کدها را حتی پس از انتشار آنها تغییر دهد یا در صورت لزوم آنها را باطل کند. همچنین درصورتی که شرکت تشخیص دهد که استفاده از این کد به دلیل خطای فنی یا تخلف صورت گرفته و یا غیر قانونی بوده است، می‌تواند این کدها یا اعتباری که در نتیجۀ استفاده از آنها به حساب کاربر اضافه شده است را باطل یا حذف کند.
    
    

     ۱۳-2: با استفاده از سرویس اسپات کاربر می‌پذیرد که در حین حمل، برند اسپات را وسیله‌ای برای تبلیغات و بازاریابی کالاها و خدمات شخصی خود قرار ندهد و از هرگونه معرفی و عرضۀ محصولات و خدمات شخصی و یا متعلق به دیگران خودداری کند.

     14-2- کاربر می‌پذیرد که متن حریم شخصی اسپات را مطالعه کرده است و مورد قبول وی است.
     ۱5-2: کاربر می‌پذیرد که اسپات خدمات حمل و نقل بار نیست بلکه تنها یک خدمات نرم افزاری است که ارتباط بین صاحبان کالا و رانندگان را جهت توافق بر انجام یک حمل فراهم می‌کند. در سرویس اسپات راننده مختار است یک درخواست حمل را بپذیرد یا رد کند، همچنین صاحب کالا مختار است پس از ارسال درخواست حمل، مشخص شدن راننده و قبل از آغاز عزیمت راننده به نقطه مبداء، حمل را انجام دهد یا خیر. لذا هر حملی که صاحب کالا با راننده انجام می‌دهد باید به عنوان یک قرارداد لازم مستقل بین راننده و صاحب کالا در نظر گرفته شود.

    ‌ماده 3 – مسئولیت کاربران

     1-3: مسئولیت رعایت همۀ قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از جمله عدم استفاده از نرم‌افزار اسپات در حین رانندگی و حفظ سلامت کشنده توسط رانندگانی که در اسپات فعالیت می‌کنند برعهدۀ کاربران راننده است.
2-3: راننده که کاربر اسپات محسوب می شود متعهد می‌شود مسئولیت استفاده از اقلام و علایمی که سبب ایجاد مشابهت و یا ایجاد اشتباه برای صاحبان کالا و یا سایر اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی کند بر عهدۀ خودش بوده و در صورت لزوم اسپات به قطع سرویس با نامبرده و پیگیری قانونی اقدام خواهد نمود و شخص متخلف مکلف به جبران خسارات وارده به اسپات خواهد بود

     3-3: مسئولیت همۀ اقدامات و افعال کاربران صاحب کالا و راننده که ناشی از عدم رعایت قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران از جمله قانون مجازات اسلامی (ارتکاب جرم در هنگام حمل) و قوانین مدنی (ورود خسارت به اموال کاربر) باشد، برعهدۀ شخص متخلف بوده و اسپات هیچ گونه مسئولیتی در قبال اعمال و افعال فوق نداشته و نخواهد داشت و اسپات می‌تواند ضمن غیر فعال کردن متخلف، از طریق مراجع صالح اقدامات قانونی را علیه نامبرده نسبت به احقاق حقوق قانونی اسپات به‌عمل آورد.
     4-3: راننده متعهد می‌شود که در تمام زمان حمل بار موبایل خود را به صورت روشن همراه داشته باشد و به تماس‌های اسپات و صاحب کالا پاسخ صحیح دهد.
     5-3- هر گونه اقدامی از سوی کاربران که منجر به ورود خسارت به شهرت تجاری، نام و اعتبار اسپات شود تخلف از شرایط قراردادی و قانونی تلقی و اسپات حق غیر فعال نمودن کاربر و اقدام قانونی علیه وی را جهت مطالبه خسارت و احقاق حقوق قانونی خود خواهد داشت.
     6-3: صاحب کالا موظف است بار را در زمان اعلام شده آماده ارسال داشته باشد و مسئولیت هرگونه تاخیر در بارگیری یا تخلیه به عهده وی بوده و باید ضرر و زیان راننده را جبران نماید.

    ‌ماده 4 - مسئولیت اسپات

     ۱-4: اسپات تلاش خود را جهت استفاده از سرویس ارائه شده توسط کاربران محترم می‌کند اما تضمینی نسبت به اجرا شدن آن روی همۀ دستگاه‌ها یا همۀ شبکه‌های ارتباطی (اینترنت، شبکه تلفن‌همراه و …) نخواهد داد.

     ۲-4: تمامی اطلاعات کاربران به‌عنوان اطلاعات محرمانه نزد اسپات محافظت شده و دسترسی به آن توسط اشخاص ثالث ممنوع بوده مگر برابر تصمیم مقام صالح.

     ۳-4: چنانچه هر یک از کاربران اسپات در زمان استفاده از خدمات آن با مشکلی مواجه شوند، برابر شرایط فوق می‌توانند شکایت خود را از طریق واحدهای خدمات مشتریان ۲۴ ساعته و صدای مشتریان اسپات مطرح کنند و اسپات پیگیری لازم و تلاش خود را جهت حل و فصل اختلافات به‌عمل خواهد آورد.


     ۴-4: اسپات با تمام امکانات خود از جمله واحدهای خدمات مشتریان ۲۴ ساعته، واحد صدای مشتریان و میانجی‌گری تمامی تلاش خود را جهت رضایت کاربران، رفع اختلافات ایجاد شده در زمان ارائه و استفادۀ خدمات اسپات بین کاربران و ایجاد صلح و سازش در بین آنها می‌کند.

     ۵-4: جهت اطلاع بیشتر کاربران با نحوه و شرایط ارائۀ خدمات اسپات و استفاده از اپلیکیشن‌های مشتری و راننده، همۀ اطلاعات مورد نیاز کاربران توسط اسپات در اپلیکیشن قرار داده شده است و اشخاص می‌توانند با مراجعه به قسمت مذکور و مطالعۀ آنها کاملا با شرایط ذکر شده و خدمات اسپات آشنا شوند. همچنین همکاران ما در واحد خدمات مشتریان به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی هر گونه ابهام و سؤال کاربران هستند.

     ۶-4: اسپات با استفاده از نظارت‌های خود تلاش می‌کند سرویس با کیفیت به کاربران، سلامت ، زمان ارائۀ سرویس و یا کیفیت و سلامت محصولاتی که با استفاده از سرویس‌های اسپات صاحب کالای شود ارائه دهد.


‌ماده 5 – هزینه‌ها و پرداخت
     ۱-5: کاربر می‌پذیرد هزینۀ سرویس از قبل از طرف اسپات مشخص می‌شود و پس از استفاده از آن اعتراضی نسبت به هزینۀ سرویس نمی‌تواند داشته باشد.

     ۲-5: کاربر می‌پذیرد امکان استرداد هزینه‌هایی که کاربر به اسپات می‌پردازد وجود ندارد.
     ۳-5: کاربر می‌پذیرد هزینۀ سرویس ارائه شده ممکن است بسته به ویژگی‌های سرویس ارائه شده از جمله نوع سرویس، زمان سرویس، مکان سرویس مانند مبدا، مقصد یا مسیر حمل یا عوامل دیگر متغیر باشد.
     ۴-5: پرداخت هزینۀ سرویس فقط از طریق روش‌هایی که توسط اسپات مشخص می‌شود، می‌تواند صورت گیرد. این روش‌ها عبارتند از پرداخت اعتباری از داخل سامانه، پرداخت اینترنتی برای افزایش اعتبار و پرداخت نقدی به راننده.
     5-5: راننده می‌پذیرد هرگونه جریمه ناشی از تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی بر عهده وی بوده و صاحب کالا مسئولیتی در این قبال ندارد. همچنین هرگونه ضرر و زیان به صاحب کالا که به دلیل کوتاهی یا بی توجهی راننده باشد باید از طریق راننده جبران شود. این موارد شامل تاخیر بدون علت موجه، توقیف در نتیجه تخلف راننده، آسیب به بار در نتیجه بسته‌بندی نامناسب راننده و غیره می‌باشد.

     6-5: کاربر می‌پذیرد هیچوقت درخواست حمل به اسپات ارسال نکند مگر اینکه قصد استفاده از سرویس اسپات را داشته باشد. کاربر صاحب کالا اگر پس از ارسال درخواست حمل و پذیرش درخواست توسط یک راننده، درخواست را لغو کند، یا در مکان مشخص شده به عنوان مبدا حمل در زمان مشخص حضور پیدا نکند و کاربر راننده اگر پس از قبول یک درخواست، درخواست را لغو کند یا پس از پذیرش درخواست در مکان مشخص شده به عنوان مبدا حمل حضور پیدا نکند شرکت می‌تواند به علت عدم رعایت مقررات اسپات که منجر به عدم رعایت شهرت و اعتبارکاری او خواهد شد، هزینه‌ای به تشخیص خود به عنوان جریمه از اعتبار آنها کسر یا از کاربران وصول کند.
7-5: راننده می‌پذیرد در صورت دریافت وجه نقد از صاحب کالا یا گیرنده حق الزحمه اسپات را نقدا پرداخت کرده و یا اسپات این اختیار را دارد گه این رقم را از پرداخت‌های آتی وی کسر کند.
8-5: صاحب کالا می‌پذیرد هر گونه آسیب به کشندهی راننده در نتیجه استفاده از سرویس با حساب کاربری وی ایجاد شود، مسئولیت تامین هزینه‌های مربوطه به عهده وی خواهد بود. این موارد شامل توقیف کشنده در نتیجه مسروقه یا مشکوک بودن بار، انفجار خود به خودی بار و از این قبیل می‌باشد. در چنین مواردی اسپات حق دارد این هزینه ها را از اعتبار موجود در حساب اسپات صاحب کالا کسر یا از وی وصول کند.


‌ماده 6 - موارد فنی

     1-6: کاربر حق ندارد برنامه یا اسکریپتی با هدف ایندکس گذاری (Indexing)، مطالعه یا هر گونه فعالیت داده‌کاوی روی سرویس اجرا کند.
     2-6:کاربر حق ندارد هیچ فعالیتی در راستای حصول دسترسی غیرقانونی و غیرمتداول به هیچ بخش سرویس اسپات یا سرویس های مرتبط با اسپات انجام دهد.
     3-6 :کاربر حق ندارد هیچ‌گونه تلاشی در جهت استخراج سورس کد (Source Code) نرم‌افزارهای اسپات شامل دیکامپایل(Decompile) ، مهندسی معکوس(Reverse Engineering) یا فعالیت‌های مشابه انجام دهد، مگر اینکه اجازۀ چنین کاری به صورت قانونی صادر شده باشد.
     4-6: کاربر مجاز نیست با استفاده از روش‌های Framing یا Mirroring یا روش‌های دیگر نسخۀ دیگری از سرویس اسپات را روی سرورهای دیگر ارائه کند. همچنین کاربر مجاز نیست در نرم‌افزار اسپات یا در روش ارائۀ سرویس اسپات تغییر یا اخلالی ایجاد کند.

‌ماده7 - محتوای تولید شده توسط کاربران
     اسپات ممکن است گاهی به کاربران اجازه دهد که در وب سایت، برنامه موبایل و یا سایر بخش‌های این سرویس عکس، متن، فایل صوتی، فایل تصویری یا فایل‌های مشابه منتشر کنند. مالکیت هر مطلب (شامل متن، عکس، فایل صوتی، فایل تصویری و …) که به این شکل در سرویس ثبت شود همچنان متعلق به کاربران خواهد بود؛ اما با ثبت آنها در سرویس‌های مرتبط به اسپات کاربران این حق را به اسپات می‌دهند که آنها را در هر مکان و هر زمانی به صورت دیجیتال یا چاپی برای هر نوع کاربردی منتشر کند. همچنین اسپات مجاز است حق انتشار این مطالب را به اشخاص یا شرکت‌های دیگر منتقل کند.
    

    ‌ماده 8 - قطع سرویس
     اسپات در شرایطی که به هر دلیل به این نتیجه برسد حضور یک کاربر (راننده یا مشتری) می‌تواند برای شرکت یا سایر مشتریان یا راننده‌ها خطرناک یا نامطلوب باشد، حق حذف دسترسی کاربر مذکور به سرویس اسپات را دارد.
    
‌ماده 9 - شرایط بار به شرح زیر است:
1-9: بار باید متناسب با کشنده بوده به نحوی که متعارف محسوب و وزن و نوع آن متناسب با وزن و شرایطی باشد که از طرف کارخانۀ سازندۀ کشنده تعیین شده باشد.

2-9: انتقال بار و کالا بدون حضور صاحب کالا (مالک کالا) یا پیمانکار حمل توسط کاربر راننده ممنوع است و کاربر حق ارسال کالا را نخواهد داشت، در صورت عدم رعایت، همۀ مسئولیت‌های ناشی از این تخلف برعهدۀ اقدام کنندگان آن است و اسپات حق دارد نسبت به قطع دسترسی اقدام و مبادرت به پیگیری قانونی از جمله مطالبۀ خسارت از شخص متخلف کند.
     3-9: وسایلی که صاحب کالا قبل از ارسال باید اطلاع داده و مجوزهای لازم را اخذ نموده باشد عبارت است از مواد منفجره، محترقه، مواد سمی، اسیدی، بیماری زا و بد بو، مایعات و جامدات آتش‌زا و سوختی، مواد و وسایل رادیواکتیو و هر باری که نیاز به مجوز خاص داشته باشد.
    
    

        
‌ماده ۱0 - توافق از راه دور
     ۱-۱0: کاربر می‌پذیرد هر گونه رویه، اشکال، عبارات مبین تائید و اعلام قبولی و تصدیق داده پیام‌های صادره از طرف اسپات به منزله امضا الکترونیکی و قبولی محسوب می‌شود و هر گونه ادعایی نسبت به امضا و قبولی مذکور غیر قابل استماع و مردود است.

     ۲-۱0: کاربر با عضویت در سرویس اسپات قصد و اراده خود را نسبت به پذیرش انعقاد هرگونه اقدام و عمل حقوقی از جمله عقود و معاملات از راه دور و از طریق سیستم رایانه‌ای و الکترونیکی اعلام می‌کند.

     ۳-۱0: کاربر توافق می‌کند جهت مبادلۀ آسان اطلاعات، همۀ تغییرات و الحاقیه‌های قوانین و مقررات حاضر اعم از تغییر و اضافه کردن شروط آن، ارسال اخطاریه و ابلاغیه‌های مربوط به اسپات، از طریق سیستم رایانه‌ای اسپات به‌عمل آید و کاربر ضمن پذیرش اطلاع از شرط و روند اجرایی آن موافقت خود را نسبت به اعمال شرط مذکور اعلام می‌کند.
     ۴-10 : مسئولیت حفظ و حراست از حساب کاربر برعهدۀ کاربر بوده و کاربر ضمن پذیرش این مسئولیت، همۀ داده پیام‌های صادره از طریق حساب کاربری مذکور را منتسب به خود دانسته و هرگونه ادعایی نسبت به انکار، تردید و جعل داده پیام‌های ارسال شده از ناحیۀ نامبرده غیر قابل استماع و مردود است.